donderdag 20 september 2012

Warm Water Weelde

De zomervakantie is voorbij. En dat is niet zo erg als het lijkt. Vaak realiseer je je pas op vakantie hoe fijn het is weer naar huis te kunnen. Kookliefhebbers weten niet hoe snel ze achter hun boretti (een uit de kluiten gegroeide, überhippe kookplaat) moeten kruipen. Tja, zo’n camping kooktoestelletje is dan wel erg romantisch, maar kokkerellen à la Joop Braakhekke is er niet echt bij. 

Ook het toilet wordt na de vakantie veel meer gewaardeerd. Hoera, een wc met schone bril! Of hoera, een wc mét bril! Of hoera, een wc! (in plaats van een gat in de grond) Heerlijk jezelf terugtrekken met een boekje of een sudoku. Of juist gezellig de deur open laten staan. Moet je ook niet proberen op de camping. 


Ik ben zelf altijd erg blij mijn badkamer weer te zien. Niet omdat mijn badkamer de hoofdprijs wint in de categorie badkamers. Ik bedoel, ik heb geen jacuzzi of ligbad, geen knuffelmuur of vloerverwarming en niet eens een thermostaatdouche. Maar toch hou ik het meest van mijn eigen douche. Mijn douche, zonder wachtrij en tijdslimiet. Dus douchen wanneer ik wil en hoelang ik wil. 


En op vakantie is dat wel eens anders. Zo zijn de meeste campinghouders geen voorstander van douchen tot je een ons weegt, dus moet je voor een warme douche betalen. Eén muntje is vijf minuten warm douchen. Wil je langer douchen? Dan gooi je er nog een muntje tegenaan: de verbruiker betaalt… 

Ik vind het systeem prima, maar het is toch altijd even wennen. Thuis gooi ik de kraan open, kleed me ondertussen uit en stap pas onder de douche als die op temperatuur is. Op de camping gaat het er net iets anders aan toe. Om geen tijd te verliezen (tijd is immers geld!) zet ik alle mini’s vast klaar in het altijd scheef hangende en net iets te krappe zeepbakje. Vervolgens ga ik poedelnaakt op mijn slippertjes met een muntje in mijn hand op zoek naar het kastje (welke zich gelukkig meestal wel ín hetzelfde hokje bevindt). 


De eerste keer wist ik niet hoe snel ik mijn haar moest wassen en me in moest wrijven met badschuim. Nog nahijgend van deze actie, merkte ik dat het water nog warm was. Maar ik was al schoon. En dan? Is er nog tijd om tanden te poetsen? Mijn armen te scrubben? Mijn benen te ontharen? Hoe lang zijn vijf minuten eigenlijk? Erg ontspannen stond ik er niet bij, want elk moment kon die straal warm water ermee ophouden. En dan sta je ineens onder een koude douche…(wat overigens fantastisch schijnt te zijn voor je doorbloeding, maar nee dank u) 


Hoe onhandig soms ook, dat douchen met een muntje opende me wel de ogen: in vijf minuten tijd kan je eigenlijk echt prima douchen. Tanden poetsen doe je maar bij de wasbak (wel met kraan dicht uiteraard). Je armen scrub je vanzelf door een beetje ruig af te drogen. En benen ontharen komt wel weer als het lente wordt. ;) Maar heel af en toe verwen ik mezelf toch een beetje en sta ik gewoon twee muntjes lang onder de douche: wat een weelde...



R.

1 opmerking:

  1. Wat doe je dat leuk zeg Renate! Het leest lekker weg en je hebt humor tussen de regeltjes door, leuk!! Ik zie hier nieuwe kansen ontstaan :)

    BeantwoordenVerwijderen