zondag 2 maart 2014

Lekker op tijd

Het is 28 januari en ik ontvang een app van mijn buurvrouw: fotootje. Met paashazen en dito eieren. Wat blijkt? Meneer Heijn heeft zijn winkel vol gezet met paasartikelen. In januari. Bijzonder zeg. Omdat de consument het wil, zegt men dan. Ja hoor, de consument wil dat. Ik zie de rijen al voor het hoofdkantoor van de AH staan met mensen die snakken naar paaseieren. In januari. 

Naar mijn idee hebben de meeste mensen in januari nog wat oprispingen van eerste en tweede gourmetdag ergens eind december. Of doet iedereen wederom hard zijn best om nu toch echt eens die 2 ons groenten op 1 dag naar binnen te werken in plaats van te verdelen over de week. Je kan mij gewoon niet (NIET) wijsmaken dat er iemand in januari (JANUARI) naar het managementteam van AH stapt om daar te vragen naar paaseieren. Je kan toch ook een bak M&M’s op tafel zetten als gekleurde chocola in huis je opvrolijkt?  

Dat de winkels begin januari al vol liggen met valentijnskaarten voor half februari, dat snap ik dan weer wel. Natuurlijk. Je vindt iemand leuk en die wil je een kaart sturen. En dan heb je minstens een maand nodig om de juiste kaart uit te zoeken. De soort kaart is namelijk ontzettend van belang. Zeker als je hem stuurt naar iemand die je leuk vindt. Het kan het verschil maken tussen wel of geen verkering. Dus zeg het maar: een rode envelop? Een roze? Of heel degelijk, toch een witte? Wel of geen beertje op de kaart? Ik zou zeggen geen. Wel of geen hartje voor de buik van het beertje? Als je toch eigenwijs een kaart met beer kiest, dan alsjeblieft niet met zo’n lullig hartje voor zijn buik. Maar ach, het is jouw verkering... 

Daarnaast is het ook ideaal dat je op tijd wordt herinnerd aan Valentijnsdag. Een mooi moment om je huidige relatie onder de loep te nemen. Wil je namelijk van die gozer naast je op de bank wel een kaart (al dan niet met beertje)? Of stuur je er eigenlijk zelf liever eentje naar de buurman? En als je geen relatie hebt, heb je nog een paar weken de tijd om ontzettend verliefd te worden. Of in ieder geval te doen alsof, zodat de kans op post op de dag zelf toeneemt. Kortom, Valentijnskaarten mogen ze wat mij betreft het hele jaar door verkopen. 

Maar paaseieren in januari? Wat een gelul. Wanneer is het eigenlijk Pasen? Met de lente toch? Ik heb het even netjes opzocht en hou je vast, op 20 april is het eerste paasdag. Op het moment van dit schrijven is dat nog precies 7 weken. Je hebt dus nog minder dan 50 dagen om je huis vol te stouwen met chocolade eieren en dito hazen. Ik zeg: HAMSTEREN!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten